Прочетен: 3227 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 03.06.2011 14:26
Феминизъм
On ne naоt pas femme, on le devient. Не се раждаш, а ставаш жена
Simone de Beauvoir
Феминизмът има много различни направления и идеи, които стигат и до противоречие по между си. Това, което ги обединява е стремежът да се засили обществената роля на жените. Феминистката политическа идеология се определя от две основни вярвания: 1. Жените са в по-лошо поставени заради техния пол. 2. Това неблагоприятно положение трябва да бъде премахнато. Политическите цели на женското движение варират от придобиване на избирателно право (най-рано в Нова Зеландия – 1893, доста късно в Швейцария - 1971, за България пълното равенство между мъжете и жените е закрепено в конституцията от 1947.) до увеличаване на броя на жените в управлението, легализиране на аборта, религиозните практики срещу жените и т.н.
Първа в теорията на феминизма е Мери Уостоункрафт 1759-1797, съпруга на Уилям Годуин – един от основоположниците на анаршизма и майка на Мери Шели – авторката на романа - „Франкенщайн“ и съпруга на поета Пърси Биш Шели.
През 19ти век целта на феминизма е правото на глас. Женското движение е толкова силно, колкото по-развита е демокрацията, но дори и в България по времето на Османското робство се появяват женски организации. Втората вълна на феминизма през 60 и 70 на 20ти век фокусира на личните, психологическите и сексуални аспекти на потисничеството. Целта е женско освобождаване
Основни теми: пол, разделението на частно и обществено, патриархалност, равенство и различие.
На английски съществуват две думи за пол – gender и sex. Gender е социалната и културна разлика между женското и мъжкото (това е социална конструкция и подлежи на промяна). Sex се отнася до биологическите разлики между мъжа и жената, които са природно зададени.
разделението на частно и обществено – обикновено политиката се свързва с публичната сфера, но модерните феминистки теории твърдят, че политиката се случва във всички социални сфери. Това са отношения структурирани върху силата, където една група контролира друга. Разделението на труда в обществото по полов принцип се мисли като естествено, а не политически построено. В Нуклеарното семейство от времето на индустриалната революция насам публичната сфера, включваща политика, работа, висше образование, изкуство, са запазени за мъжете, докато жените са затворени в частната сфера на грижите за дома и децата. Радикалните феминисти постулират, че „личното е политическо.“ Ежедневният живот се превръща в политика в която жените се потиснати. Пример Те искат по-активна държавна намеса при отглеждането на децата, докато жените са на работа. Либералните феминисти от друга страна не искат държавата да се меси в личния живот, който е място на индивидуалната свобода.
Феминистите вярват, че полът е социален кливидж (политически разделяща тема) така както е социалната класа, религията и тн. Традиционните идеологии не успяват да признаят достатъчно това деление. Патриархалността (от латински - управление на бащата) представлява доминирането на мъжете над жените.
Феминистите се противопоставят на разделянето на обществото според природните разлики между половете, а от там и на функциите, които да се изпълняват. „Биологията не е съдба“. Биологическите факти не трябва да злепоставят жената и да предопределят социалната й съдба. Връзката между раждането на деца и тяхното отглеждане е културна, а не биологическа. Домашните отговорности могат да се поделят между двамата партньори.
Равенство и различие. Как да го разбираме?
Либералните феминисти отстояват идеята за юридическо и политическо равенство с мъжете. §Това не се отрича и от либерализма.
Два противопоставящи се клона на феминизма: егалитарен и различаващ се.
Егалитарният феминизъм иска да освободи жените от „разликите“, които са символ на потискането. Другите феминисти искат да подчертаят точно разликите. Те казват, че идеята за такова равенство е зле насочена понеже приема жените за идентифициращи се като мъже. Идеята за равенството не трябва да се бърка с идеята да бъдеш като мъжете. Въпреки че тези феминисти искат премахването на патриархалността, те предупреждават за риска жените да се моделират като мъже: агресивни и груби. За тези Феминисти освобождаването е реализирането им като жени. Жените трябва да признаят разликите си с мъжете и да са горди с това. Не трябва и да се цели създаване на безполов персонаж, а да се реализират такива, каквито са.
Традиции в идеологията: либерален, социалистически, радикален и нов феминизъм.
Либералния се свързва с първата вълна (Мери Уолстоункрафт Vindication of the Rights of Women). Апелира за равноправие между мъжете и жените, защото и двата пола са хора. Да се подобри достъпът до образование. Джон Стюарт Мил подкрепя тази кауза в „Относно подчинението на жените“. Либералните феминисти са за честна конкуренция между мъжете и жените. Нужни са реформи, които да премахнат ограниченията пред жените да се развиват, образоват, заемат постове, и израстват в кариерата. И все пак да могат да отделят време за семейството си.
За социалистическите феминисти всичко това не е достатъчно. Кой притежава собствеността? Мъжете! Капитализмът предопределя ролята на жените. В предкапиталистическите общества животът е бил по-задружен. Нямало е това разделение на труда Всички правят почти всичко всички са част от големия род. Наследството по майчина линия се уважавало. Енгелс казва, че капитализмът е световната политическа загуба за женския пол. Частната собственост вече е в ръцете на мъжете. Буржоазното нуклеарно семейство ражда идеята за мъжа, който издържа семейството, и жена, която гледа децата. Наследството се предава от баща на син. Моногамният брак лишава жената от избор, ограничава я откъм връзки. Жените са компенсирани с развитието на култа към женствеността – романтичната любов, която всъщност е лицемерно прикритие за мъжките привилегии, които включват и изневяра.
Социализмът не разделя половете. И жената работи във фабриката.
Радикалните феминисти
Половата идентичност се насажда на хората още в много ранна възраст, когато момчетата и момичетата са насърчавани да възприемат полови идентичности. Процесът се развива в семейството – най- важната институция на мъжката доминация. Потисничеството на полов признак е най-основната черта на обществото. То трябва да се отхвърли. Жената – да бъде освободена. Жените не трябва да станат като мъже, а да възприемат една общо чувство за сестринство. Мъжът е враг, защото психически и физически е предразположен да доминира над жените. Според Сюзън Браунмилър мъжете доминират чрез физическа и сексуална злоупотреба. Мъжете са създали „идеология на изнасилването“, която представлява процес на сплашване, с който мъжете държат жените в страх.
Нови традиции: психоаналитичен феминизъм (свърза се с идеите на Фройд, които са отхвърляни от по-ранните феминистки, като символ на мъжката доминация в сексуален план), постмодерен феминизъм (няма такова нещо като фиксирана женска идентичност. Идеята за жена е една фикция), черен феминизъм. (връзка с расизма и неравнопоставеността на цветнокожите жени)
Всички феминисти искат да засилят значението на жените, но се различават в това Как да стане това?
Постиженията на феминизма:
в много страни е узаконен абортът, равното заплащане на мъже и жени, осигурено е антидискриминационно законодателство, подобрен е достъпът до образование, растеж в политическия и професионалния живот.
Феминизмът създава и „новия мъж“, който е готов да поеме от задълженията, смятани преди само за „женски“ и така да се изгради „симетричното семейство.“ Мъжът вече не изпълнява ролята на единствен доставчик на средства за семейството. Патриархалният модел е разбит.
Тази година за първи път в историята дялът на жените в работната сила изпревари този на мъжете.
03.06.2011 13:58
2. доц. Нели Огнянова
3. Eвропейската секция на "The Economist"
4. японистика
5. Пламен Даракчиев
6. Европеистика, Софийски университет
7. J.R.
8. Арабистика
9. Блог за красивите неща, автор Инничка
10. Инничка2
11. Младежка инициативна група
12. Чудесеният блог за европейската интеграция на Вихър Георгиев
13. Международна политическа теория
14. блогът на списанието на "Европеистика"
15. Блогът на Димитър Атанасов, доктор по история.
16. Любимият ми блог за пътувания